В пика си в годините след 2010 г. дизелите представляваха над 50% от продажбите на нови автомобили. Това беше точно преди “Дизелгейт“, който Volkswagen забърка в средата на десетилетието, който постави началото на края на дизеловия двигател. Продажбите след него никога не успяха да се възстановят и вървят стремглаво надолу.
През 2017 г. бензиновите автомобили за пръв път от 2009 г. изпревариха дизеловите по продажби в Европа. Превъртаме напред до 2021 г., когато самозареждащите се хибриди за пръв път изпревариха по продажби дизелите. Година по-късно изцяло електрическите автомобили отчетоха по-голямо търсене от дизеловите автомобили.
Тенденцията на спад в продажбите на дизелови коли продължава, като този тип задвижване е свален от почетната стълбичка до четвъртото място. Плъг-ин хибридите вече държат 9,4% пазарен дял през първите десет месеца на годината. До октомври на дизелите се падат само 8% от общите продажби на нови автомобили в 27-те страни от ЕС, плюс Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария (ЕАСТ) и Великобритания. Разликата вероятно ще продължи да се увеличава през последните два месеца на годината и е трудно да си представим, че дизелите някога ще си върнат място на подиума.
Как се случи това? Няколко фактора допринесоха за впечатляващия спад в привлекателността на на дизеловия двигател. Строгите регулации за емисиите тласнаха автомобилните производители към хибриди, плъг-ин хибриди и електрически коли. Тази промяна дойде за сметка на дизелите, които сега до голяма степен отсъстват от сегмента на малките автомобили. Дните, когато можехте да си купите Volkswagen Polo или Renault Clio с дизел, отдавна отминаха.
Друг пирон в ковчега на дизеловите двигатели са значителните субсидии за покупка на електрически (а допреди години и на електрифицираните)а автомобили. По-екологичните автомобили обикновено се възползват и от по-ниски данъци, което е още една причина някога доминиращият дизел да бъде изместен в миманса.
Заслужава да се отбележи също, че бензиновите двигатели продължават да подобряват ефективността си, като допълнително намаляват разликата с дизелите. На всичкото отгоре, продължаващите усилия на ЕС за намаляване на емисиите СО2 от целия автопарк на производителите, които завършиха с решение да се забрани продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г., допълнително намалиха продажбите на дизелови двигатели.
Междувременно хибридите вече съставляват повече от една трета от регистрациите на нови автомобили в региона на ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство през първите десет месеца на годината. С пазарен дял от 34,7%, хибридите са уверено пред бензиновите автомобили (26,9%) и електрическите автомобили (18,3%). В бъдеще възходът на е-колите вероятно ще продължи, подхранван от притока на достъпен китайски внос и нови предложения от традиционни автомобилни производители.